H.B.O. NOVA PRINT
  • Hjem
  • Om oss
    • Om HBO
    • Ansatte
    • Miljøfokus
    • Galleri
  • Produkter
    • Etiketter 2022
    • Gaveesker
    • Etiketter
    • Trykksaker
    • Esker / Emballasje
    • Storformat
  • For kunder
    • Send filer til oss
    • Spoleskjema
    • HBO Appen
    • Standard leveringsbetingelser
  • PapirNerd
    • PapirNerd Bloggen
    • Innmelding nyhetsbrev
    • Bok produksjon
  • PaperWise
    • Om PaperWise
    • Miljøfordel
    • Produkter
  • English
    • About HNP
    • Employees
    • Products
      • Packaging
      • Labels
  • Hjem
  • Om oss
    • Om HBO
    • Ansatte
    • Miljøfokus
    • Galleri
  • Produkter
    • Etiketter 2022
    • Gaveesker
    • Etiketter
    • Trykksaker
    • Esker / Emballasje
    • Storformat
  • For kunder
    • Send filer til oss
    • Spoleskjema
    • HBO Appen
    • Standard leveringsbetingelser
  • PapirNerd
    • PapirNerd Bloggen
    • Innmelding nyhetsbrev
    • Bok produksjon
  • PaperWise
    • Om PaperWise
    • Miljøfordel
    • Produkter
  • English
    • About HNP
    • Employees
    • Products
      • Packaging
      • Labels
Search

Please touch - papir stimulerer sanser

5/11/2020

0 Comments

 
Picture
​Forskning viser at papir virker. Trykksaker sin evne til å stimulere en rekke viktige sanser, gir merkevarer og annonsører en kraftfull mulighet til å engasjere sine kunder på, der de får gjennomslag i støyen av markedsføring.
EKSPERIMENT
I 2015 gjorde den amerikanske hjerneforskeren og foredragsholderen Dr. David Eagleman et banebrytende eksperiment, der han ba en rekke mennesker om å lese tre versjoner av en firmabrosjyre. Den første versjonen ble trykket på papir av høy kvalitet, den andre på papir av lavere kvalitet, og den tredje var en digital versjon på nettet. 
I studien fant han at de som leste på papir av høy kvalitet forsto og husket innholdet bedre enn de som leste på papir av lavere karakter eller på nettet, og mest sannsynlig vil anbefale selskapet til venner.
“Å berøre en ting trigger til en reaksjon: så snart vi berører, begynner vi å føle annerledes for det.” Dette forklarer Dr. Eagleman i en rapport fra Sappi: En kommunikatørs guide til neurovitenskap og berøring. “Vi begynner å føle at vi eier det, og forskning viser at vi verdsetter det høyere.”

SANSER SOM JOBBER OVER TID
Det er ikke bare Dr. Eaglemans studie som demonstrerer kraften som papir har til å engasjere hjernen og øke verdien på et produkt. Siden 1990-tallet har over 100 studier publisert av hjerneforskere, psykologer og andre forskere, undersøkt hvordan folk samhandler med papir. De fant tre grunner til at folk leser best på papir: 
1. Det gjør innholdet lettere å navigere i.
2. Det fasiliterer bedre mental kartlegging av informasjon.
3. Færre kognitive ressurser tappes, og oppbevaring av informasjon forbedres.

Dette skyldes at papir er et fysisk medium som aktiverer sansene våre ved berøring. Følelsen av berøring er noe vi alle tar for gitt. Samtidig er det et svært sterkt bindeledd som både bevisst og ubevisst brukes i et bredt spekter av stille sosial kommunikasjon. Studier viser at folk som har blitt lett tatt på av en servitør i en restaurant gir større tips, og idrettslag som samhandler fysisk under kamp vinner konsekvent flere kamper. 
“Å legge til berøring i en kampanje kan øke verdien med 24%”, sier Marine Kerivel-Brown, markedsdirektør i Duplo. “Vi lever i en verden hvor vi kontinuelig blir bombardert av online-, video- og lydmeldinger. Trykksaker har den taktile kraften til å skjære gjennom denne støyen for å kommunisere med hjernen på en helt annen måte.” 

MER ENN FARGEBRUK
Mens den fysiske strukturen på papir gir den menneskelige hjernen imponerende nivåer av interaksjon og engasjement, styrkes båndet ved bruk av innovasjon i trykksaker, når det tilføres faktorer av individualitet og unikhet. Disse effektene spenner seg fra relativt enkel opphøyet- eller nedsenket preging, til komplekse materialsimuleringer som gir følelsen av luksuriøst skinn, tre eller til og med bildekk. 
“Det finnes muligheter til å gjengi de fysiske egenskapene fra et sluttprodukt, i en trykksak”, forklarer Marine Kerivel-Brown. “Slik at forbindelsen du etablerer med din målgruppe blir mye sterkere enn hvis du bare sendte dem et fint bilde.” 
Selvfølgelig er det også andre sanser som kan påvirkes med trykksaker. En rekke vellykkede kampanjer på trykk har brukt styrken av lukt og til og med smak, for å øke bevisstheten om merkevarene sine, og bevare dem i minnet enda lengre.
Merkervarer har lenge lagt luktende blekk inn i annonsene sine. Liberty Mutual bruker en ny billukt i de nyeste trykte annonsene sine, for å fremme bilforsikring. Fiat, JetBlue, Volkswagen og Fanta har alle laget spiselige annonser av potet eller risstivelse. “Print er alltid i utvikling, og kundene blir mer og mer krevende og sofistikerte,” sier Marine. “Hvis trykksaker fortsatt skal appellere, må vi tenke lengre enn fargebruk, og virkelig skape en opplevelse for mottakeren.”
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

HBO Nova Print AS - Haugesund Bok & Offset AS / Nova-Print AS
Besøksadresse Haugesund: Bokngata 1, 5537 Haugesund // Postadresse: Postboks 2003, 5504 Haugesund
Besøksadresse Stavanger: Sjøhagen 11, 4095 Stavanger
​Telefon: 52 70 19 00 // E-mail: firmapost@hbonovaprint.no​
Picture
Vi er medlem av Trykt i Norge. Trykksaker som blir produsert hos oss, kan merkes med det unike kvalitetsstempelet,
som viser at du handler hos et norsk kvalitetstrykkeri. Last ned vårt lisensierte merke her.
  • Hjem
  • Om oss
    • Om HBO
    • Ansatte
    • Miljøfokus
    • Galleri
  • Produkter
    • Etiketter 2022
    • Gaveesker
    • Etiketter
    • Trykksaker
    • Esker / Emballasje
    • Storformat
  • For kunder
    • Send filer til oss
    • Spoleskjema
    • HBO Appen
    • Standard leveringsbetingelser
  • PapirNerd
    • PapirNerd Bloggen
    • Innmelding nyhetsbrev
    • Bok produksjon
  • PaperWise
    • Om PaperWise
    • Miljøfordel
    • Produkter
  • English
    • About HNP
    • Employees
    • Products
      • Packaging
      • Labels