Du trenger mer enn digital markedsføring for å nå igjennom til kundene. Her er et godt tips.4/14/2020 Tekst: Birgitte Velde, HBO Haugesund Bok & Offset Corona-epidemien ser ut til å ha gitt en eksponentiell vekst i både netthandel og innholdsproduksjon som gjør det enda mer utfordrende for bedrifter å bli synlige på digitale flater. Algoritmene styrer hva som er synlig av innhold i feeden din, enten det er på Facebook, Google, Instagram, LinkedIn eller andre steder. Og hvis ditt innhold blir lavt anerkjent av algoritmene, vil det ha liten organisk (naturlig) spredning. For hver dag som går konkurrerer du med enda flere om plassen, og utfordringen med synlighet blir desto større. Hvordan skal man da nå igjennom? Innhold 2016 versus 2020 Ilustrasjonene med "60 seconds on internet" gir en pekepinn på hvor mye innhold som produseres på nett. En sammenligning av illustrasjonen fra 2016 og 2020 gir oss et lite innblikk i endringene som har skjedd disse fem årene. Som vi ser er det en markant økning i bruk av digitale flater og tjenester. Samtidig ser vi også ut ifra både illustrasjonene og sammenligningen at det skjer endringer i bruk. Like fult dokumenteres det gang på gang: mengde innhold på nett øker kontinuerlig, og det blir stadig vanskeligere å nå igjennom.
Digitalt er starten, men for "closing" trenger du mer Selv om det er vanskelig å nå igjennom digitalt, er det helt nødvendig for bedrifter å være til stede. Først og fremst fordi det forventes å finne alt av innhold på nett og i sosiale medier. Kjøpsmønsteret til kundene har endret seg, og vi bruker internett til å sondere terrenget og skaffe oss kunnskap om hvilke muligheter som finnes, før vi tar et valg. Derfor må du sørge for å være til stede digitalt på en profesjonell og ærlig måte. Men hva med når kunden har skaffet seg kunnskap og begynner å ta steget mot hvilket produkt hun skal velge, hvordan skal vi da sørge for at akkurat vårt produkt blir valgt? Det finnes selvfølgelig ingen fasitsvar på dette, men et tips kan vi gi. Og innen noen bransjer, der produktet krever litt ekstra vurdering for å ta et valg, er kanskje dette tipset ekstra nyttig. Dette kan f.eks. gjelde hvis vi skal kjøpe ny bolig, ny båt, ny bil, nye møbler, nye hvitevarer eller nye vinduer eller dører i huset. Felles for disse produktene er at det er mer eller mindre kostbart for de aller fleste, og man ønsker å ta rett vurdering, både i forhold til pris og kvalitet. Papir virker Verdien trykte medier har i markedsmiksen både i nåtid og i fremtiden, har blitt diskutert gjennom en rekke intervjuer og “rundt-bordet” diskusjoner i markedsførings magasinet The Drum, i samarbeid med Print Power. Debattene har gitt oss interessante ytringer om hvordan markedsførere og annonsører oppfatter trykte medier. En diskusjon om avstanden mellom publikums kjærlighet til trykksaker, og hvordan markedsføringsbudsjettet knyttet til trykksaker har blitt redusert, har gitt nyttige resonnement. “Man kan produsere resultater både billig og raskt digitalt,” sa Helen Bazuaye, Global sjefsredaktør for IKEA magasinet. “Men som mottaker av trykte media, velger man å investere i produktet. Man velger å sette seg ned og gi oppmerksomhet til varen. Det føles mer ekte og tilstedeværende, og dermed er engasjementet høyere.” I samme debatt poengterte Flora Kessler, strategisk partner i Carat UK, “Man kan ikke sammenligne spredningen av markedsføring digitalt og på print. Disse er ikke sammenlignbare. Samtalen som markedsførere trenger å ha handler om målsetninger, og hva de ønsker å oppnå med en kampanje. Det er her print kan gjøre en forskjell.” (1) Papir kan gjøre en forskjell i kampanjen du lager. Når du bygger opp budskapet ditt og sørger for kontinuerlig informasjon på digitale flater, vil f.eks. en papir DM sendt ut i postkassen til potensielle kunder, kunne gi den verdifulle og nære påvirkningen som trengs for at kunden din skal ta en avgjørelse. Postkassen din har minimalt med andre forstyrrelser. Ingen pop-up vinduer eller bevegelige bilder som forstyrrer mottakeren. Et budskap i form av en brosjyre eller DM gir ro. Og hvis din potensielle kunde har blitt presentert for ditt produkt først via digitale kanaler, kan følelsen av en trykksak mellom hendene være den avgjørende delen av markedsmiksen som gir deg salg. Papir virker! (1) The Page, sept 2019 . (Two Sides)
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |